11. Waar kan ik allerhande nuttige links terugvinden van drone instanties?
Een aantal nuttige links is hier terug te vinden.
12. Wat moet ik doen op professioneel met een drone te vliegen?
Je volgt best de opleiding Pro XL om de dronebewijzen voor de Open en Specific categorie te behalen zodat je overal met zowel lichte als zwaardere drones je professionele activiteiten kan uitvoeren.
13. Wat zijn de Europese standaardscenario’s EU-STS01 en EU-STS02?
In categorie Specific kan je vliegen op basis van een verklaring of een toestemming van nationale luchtvaartautoriteit. Een verklaring kan je enkel doen op basis van een standaardscenario, dat wil zeggen een type UAS-vluchtuitvoering waarvoor een precieze lijst van risicobeperkende maatregelen is vastgelegd waarvoor exploitanten verklaren dat zij deze risicobeperkende maatregelen strikt zullen toepassen wanneer […]
14. Wat is een SORA?
Als je in de categorie Specific vliegt, moet je op voorhand een verklaring doen of toestemming vragen aan de luchtvaartautoriteit van het land waar je wilt vliegen. In het geval je toestemming moet vragen, dien je een risicoanalyse toe te voegen. Je kunt voor het maken van een risicoanalyse een Specific Operations Risk Assessment (SORA) […]
15. Kan ik een SORA door jullie laten maken en wat kost het?
Noordzee Drones biedt uitgebreide consultancy voor drone-operaties. We helpen je bij het opstellen van het vluchthandboek, het opmaken van het SORA-dossier en het verkrijgen van andere vergunningen. Onze ervaren consultant begeleidt je stap voor stap door het hele proces. Interesse? Stuur een mailtje naar consulting@noordzeedrones.com
16. Wat is de SORA Light?
Indien je graag stadsvluchten, binnen zichtbereik (VLOS), wil maken met drones van minder dan 2 kg, dan is de SORA Light zeer geschikt. Het is een template van een risicoanalyse, gemaakt door de Belgian Drone Federation in samenwerking met DGLV, die de mogelijkheid biedt om voor dit type vluchten een toestemming te krijgen om in […]
17. Ik heb nog een licentie onder de oude (Belgische) wetgeving, wat moet ik doen?
Indien je in het verleden geen conversie-examen gedaan hebt om je Belgische licenties om te zetten naar Europese, dan ben je genoodzaakt de opleiding en de bijhorende examens van de categorie waarin je wil vliegen opnieuw te doorlopen.
18. Kan ik een boete krijgen als ik illegaal vlieg? Wat zijn de gevolgen?
Ja, je kunt wel degelijk hoge boetes krijgen als je illegaal vliegt. Daarnaast kan je drone in beslag genomen worden en verschijnt, naargelang de ernst van de situatie, het misdrijf op jouw strafblad. Een opleiding volgen en de nodige licenties behalen, is een beter plan!
19. Kunnen er extra regels zijn per EASA-lidstaat?
Ja, iedere EASA-lidstaat mag extra regels opstellen buiten de algemeen geldende EU wetgeving. Hier vind je per land de extra regelgeving. Je dronecertificaten zijn echter geldig in ELKE EASA-lidstaat.