Wetgeving & Tips

De EU wetgeving in 10 minuten

In de video hiernaast legt onze instructeur Laurent je in 10 minuten uit hoe de algemene structuur van de Europese wetgeving er precies uitziet, welke mogelijkheden er zijn en aan welke voorwaarden je als drone piloot moet voldoen.

Een must-see voor elke beginnende en reeds gevorderde drone piloot! Maar er is natuurlijk veel meer dan dit, die materie behandelen we in onze opleiding ‘EU wetgeving’.

Verder nog op deze pagina:

Video afspelen

EU wetgeving in een schema

Open

Hoofdzakelijk hobby, maar commercieel mag ook indien beperkingen gerespecteerd worden. Algemene regel: hoe zwaarder het toestel, hoe verder van de mensen

Geen toelating nodig, maar wel regels respecteren:

  • Enkel in een luchtruim die het toelaat (zie Geografische zones)
  • Registratie als exploitant en certificaat als piloot
  • Maximum 120m, VLOS (Visual Line Of Sight)
  • Nooit boven groepen van mensen

3 subcategorieën

Toestel met ‘Cx’ keuring (= veiligheidssystemen aanwezig: remote ID, geo-awareness), hieronder aangegeven met C0, C1, C2, C3, C4

Open A1: minimum leeftijd: 14

  • C0 (MTOM <250 g)
    • Mag boven niet-betrokken mensen vliegen
    • Indien geen camera, geen registratie nodig
  • C1 (MTOM < 900 g)
    • Mag niet boven niet-betrokken mensen vliegen

NODIG: theorie opleiding + theorie examen (nodig met een C1 toestel, aan te raden met een C0 toestel)

Open A2: minimum leeftijd: 16

  • C2 (MTOM< 4 kg)
    • Min 30m van niet-betrokken mensen (5m in slow-mode)

NODIG: theorie opleiding + theorie examen + bewijs van praktijk opleiding

Open A3: minimum leeftijd: 14

  • C3 – C4 (MTOM< 25 kg)
    • In een gebied waar geen niet-betrokken mensen zullen komen
    • Min 30m van niet-betrokken mensen
    • 150m van huizen, park, strand, industrie, …

NODIG: theorie opleiding + theorie examen

Limited Open (zonder Cx keuring)

  • Toestel MTOM onder 500gr: zelfde regels Open A1 met een C1 toestel
  • Toestel MTOM onder 2 kg: zelfde regels Open A2
    • Restrictie: min. 50m van niet-betrokken personen
  • Toestel MTOM onder 25 kg: zelfde regels Open A3

SPECIFIC

Wanneer? Indien de beperkingen van Open niet gerespecteerd kunnen worden.

Wegens hoger risico is er een verplichting om te bewijzen dat het veilig is om te vliegen via een risico analyse:

Specific Operation Risk Assessment (SORA)

  • Door overheden (Pre-Defined Risk Assessment of Standard Scenario)
  • Door exploitant (Toelating aanvraag via SORA)

CERTIFIED

Meer info op aanvraag

Administratie drones

Het DGLV is een onderdeel van de FOD Mobiliteit en Vervoer en is verantwoordelijk voor de regelgeving en certificatie voor burgerluchtvaart in België.

Rijksoverheid en ILT werkt als luchtvaartautoriteit in Nederland. RDW is de organisatie die de registratie van drones verzorgt in Nederland.

EASA: European Union Aviation Safety Agency verantwoordelijk orgaan voor alle vliegende objecten binnen de Europese Unie, inbegrepen UAS (Unmanned Aircraft System) wetgeving (= 1 wetgeving voor alle landen).

10 tips

  1. Controleer altijd de weersomstandigheden en ken de limieten van je toestel
  2. Controleer steeds je batterij en evenwicht van de cellen
  3. Controleer steeds je toestel en propellers
  4. Lees de flight manual van je toestel
  5. Werk altijd met een checklist
  6. Hou steeds je vluchten bij in een logboek
  7. Controleer steeds de locatie waar je gaat vliegen: zijn er geo-zones, mag ik hier vliegen?
  8. Controleer de KP index om geen magnetische interferentie te hebben
  9. Denk aan privacy: mag ik hier filmen?
  10. Noodprocedures: weet wat te doen als het fout (dreigt) te gaan!