Wetgeving & Tips

De EU wetgeving in 10 minuten

In de video hiernaast legt onze instructeur Laurent je in 10 minuten uit hoe de algemene structuur van de Europese wetgeving er precies uitziet, welke mogelijkheden er zijn en aan welke voorwaarden je als dronepiloot moet voldoen.

Een must-see voor elke beginnende en reeds gevorderde dronepiloot! Maar er is natuurlijk veel meer dan dit, die materie behandelen we in onze opleiding ‘EU wetgeving’.

Verder nog op deze pagina:

Video afspelen

EU wetgeving in een schema

Open

Hoofdzakelijk hobby, maar commercieel mag ook indien beperkingen gerespecteerd worden. Algemene regel: hoe zwaarder het toestel, hoe groter de afstand tot mensen.

Geen toelating/melding nodig, maar wel de volgende regels respecteren:

  • Enkel in een luchtruim die het toelaat (zie Geografische zones)
  • Registratie als exploitant en certificaat als piloot
  • Maximum 120m boven de grond in VLOS (Visual Line Of Sight)
  • Nooit boven groepen van mensen

3 subcategorieën

Toestel met ‘Cx’ keuring (= veiligheidssystemen aanwezig: remote ID, geo-awareness), hieronder aangegeven met C0, C1, C2, C3, C4.

Open A1: minimum leeftijd 14 (BE)/16 (NL)

  • C0 (MTOM <250 g)
    • Mag boven niet-betrokken mensen vliegen
    • Indien geen camera, geen registratie nodig
  • C1 (MTOM < 900 g)
    • Mag niet boven niet-betrokken mensen vliegen

NODIG: theorie-opleiding en -examen (verplicht voor een C1 toestel, aan te raden voor een C0 toestel)

Open A2: minimum leeftijd 16

  • C2 (MTOM< 4 kg)
    • Min. 30m van niet-betrokken mensen (5m in slow-mode)

NODIG: theorie-opleiding en -examen + bewijs van praktijkopleiding

Open A3: minimum leeftijd 14 (BE)/16 (NL)

  • C3 – C4 (MTOM< 25 kg)
    • In een gebied waar geen niet-betrokken mensen zullen komen
    • Min. 30m van niet-betrokken mensen
    • 150m van huizen, parken, stranden, industrie …

NODIG: theorie-opleiding en -examen

Limited Open (zonder Cx keuring)

  • Toestel MTOM < 250 g: zelfde regels Open A1 met een C0 toestel
  • Toestel MTOM > 250 g en < 25 kg: zelfde regels Open A3

SPECIFIC

Wanneer? Indien de beperkingen van Open niet gerespecteerd kunnen worden.

Wegens hoger risico is er een verplichting om te bewijzen dat het veilig is om te vliegen via een risicoanalyse:

Specific Operation Risk Assessment (SORA)

  • Door overheden (Pre-Defined Risk Assessment of Standard Scenario)
  • Door exploitant (Toelating aanvraag via SORA)

CERTIFIED

Meer info op aanvraag

Administratie drones

Het DGLV (Directoraat-Generaal LuchtVaart) is een onderdeel van de FOD Mobiliteit en Vervoer en is verantwoordelijk voor de regelgeving en certificatie voor burgerluchtvaart in België.

Rijksoverheid en ILT (Inspectie Leefomgeving & Transport) fungeren als luchtvaartautoriteit in Nederland. RDW (RijksDienst voor het Wegverkeer) is de organisatie die de registratie van drones verzorgt in Nederland.

EASA (European Union Aviation Safety Agency) is het verantwoordelijk orgaan voor alle vliegende objecten binnen de Europese Unie, inbegrepen UAS (Unmanned Aircraft System) wetgeving (= 1 wetgeving voor alle EASA-lidstaten).

10 tips

  1. Controleer altijd de weersomstandigheden en ken de limieten van je toestel
  2. Controleer steeds de batterij en evenwicht van de cellen
  3. Controleer steeds het toestel en de propellers
  4. Lees de flight manual van het toestel
  5. Werk altijd met een checklist
  6. Houd steeds je vluchten bij in een logboek
  7. Controleer steeds de locatie waar je gaat vliegen: zijn er geozones, mag ik hier vliegen?
  8. Controleer de KP index om geen magnetische interferentie te hebben
  9. Denk aan privacy: mag ik hier fotograferen/filmen?
  10. Noodprocedures: weet wat te doen als het fout (dreigt) te gaan!

Gratis ONLINE drone infoavond

Interesse en nog geen cursist?
  • Wat te doen met een drone?
  • Waar vliegen?
  • Risico’s?
  • Soorten opleidingen?
  • Vragen over EU wetgeving?